18 آذر 1402 - 11:39
در گفت‌وگو با ایبنا مطرح شد؛

استقلال بانک مرکزی پیش‌نیاز ثبات اقتصادی کشور/ تحولی بزرگ در بانک‌ها با توسعه هوش مصنوعی 

استقلال بانک مرکزی پیش‌نیاز ثبات اقتصادی کشور  تحولی بزرگ در بانک‌ها با توسعه هوش مصنوعی 
زمانی که بانک مرکزی مستقل باشد و سیاست‌های پولی را به درستی اتخاذ کند؛ شاهد ثبات اقتصادی در کشور خواهیم بود.
کد خبر : ۱۵۷۹۲۶

سید جعفر مرتضویان؛ مدیر نوآوری و مطالعات راهبردی شرکت ملی انفورماتیک درباره قانون جدید بانک مرکزی به خبرنگار ایبنا گفت: با اجرای قانون جدید، استقلال و اقتدار بانک مرکزی افزایش پیدا می‌کند که استقلال این نهاد، یکی از پیش‌نیاز‌های اساسی نظام بانکداری در سراسر جهان به شمار می‌رود.


وی تاکید کرد: یکی از مأموریت‌های اصلی بانک مرکزی حفظ ارزش پول برای مداخله در بازار‌های پولی است، به هر میزان که بانک مرکزی مستقل باشد و سیاست‌های پولی را به درستی اتخاذ کند در کشور ثبات ایجاد می‌شود.


مرتضویان افزود: گاهی سیاست‌های بانک مرکزی با سیاست‌های سایر دستگاه‌ها در تعارض است، اما عدم اجرای آن نیز مشکلاتی در سیستم بانکی کشور ایجاد می‌کند؛ در این شرایط اگر بانک مرکزی مستقل باشد با قدرت اقدام به تصمیم‌گیری کند. 


مدیر نوآوری و مطالعات راهبردی شرکت ملی انفورماتیک بیان کرد: وابستگی بانک مرکزی به دولت و عدم استقلال آن باعث می‌شود اقتدار آن برای انجام وظایفی مانند سیاست‌گذاری پولی تحت الشعاع قرار بگیرد.


جذب فناوری‌های دیجیتال، یک پدیده جهانی است


مرتضویان همچنین با اشاره به برگزاری همایش بانکداری الکترونیک امسال و محوریت آن؛ گفت: بانکداری هوشمند دارای آثار و نتایج مثبتی است که خوشبختانه چندین بانک موضوع تحول دیجیتال را از سال‌های قبل شروع کرده‌اند.

 

وی افزود: جذب فناوری‌های دیجیتال، یک پدیده جهانی است و ایران نیز به عنوان یکی از کشور‌ها به دنبال جذب فناوری‌های دیجیتال است، به همین منظور تعداد زیادی از موسسات و بانک‌ها از سال‌های قبل اقدام به استفاده از فناوری‌های دیجیتال کردند تا انتظارات مورد نیاز مشتریان را شناسایی و برآورده کنند. 


مدیر نوآوری و مطالعات راهبردی شرکت ملی انفورماتیک تاکید کرد: فناوری‌های هوشمند به افراد کمک می‌کند که انتظارات را سریع‌تر شناسایی و نسبت به تغییرات هوشمندانه واکنش نشان دهند. همچنین با توسعه هوش مصنوعی به طور قطع شاهد تحولی بزرگ در بانک‌ها خواهیم بود و امیدواریم نظام بانکی با درک موضوع و فهم دقیق از این پدیده مسیر مناسب را انتخاب کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر